Tajuk : Amalan kebersihan tempat dan peralatan
Cadangan masa | 60 minit |
Tunjang utama | Perkembangan Fizikal dan Estetika |
Standard pembelajaran utama | (PFK 4.1.6) Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan |
Standard pembelajaran lain yang disepadukan | (BM 2.1.3) Berbual menggunakan bahasa mudah dengan sebutan yang betul |
Objektif pelajaran | Pada akhir pengajaran murid dapat : i) mengetahui cara membersihkan peralatan yang telah digunakan |
Kemahiran utama | Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan |
Alatan dan bahan | Crta bergambar, alat membersihkan tempat dan peralatan |
- Guru menunjukkan gambar-gambar yang menunjukkan keadaan yang kotor dan tidak kemas seperti pinggan mangkuk yang kotor berlonggok, alat permainan yang kotor, lantai yang kotor. Guru meminta padangan murid tentang gambar yang dipamerkan.
- Guru bersoal jawab dengan murid tentang kenapa kita perlu menjaga kebersihan peralatan dan tempat tinggal serta bagaimana cara untuk membersihkannya.
- Guru menjelaskan kepada murid-murid tentang aktiviti yang akan dijalankan
- Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
- Guru meminta murid untuk membersihkan peralatan seperti:
- Pinggan mangkuk
- Sudu
- Guru meminta murid menyatakan semula mengapa kita perlu menjaga kebersihan peralatan yang digunakan.
asnizar.blogspot.com