twitter
rss

Tajuk : Amalan kebersihan tempat dan peralatan

Cadangan masa
60 minit

Tunjang utama
Perkembangan Fizikal dan Estetika

Standard pembelajaran utama

(PFK 4.1.6) Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan

Standard pembelajaran lain yang disepadukan

(BM 2.1.3) Berbual menggunakan bahasa mudah dengan sebutan yang betul

Objektif pelajaran
Pada akhir pengajaran murid dapat : i) mengetahui cara membersihkan peralatan yang telah digunakan

Kemahiran utama
Membersihkan tempat dan peralatan yang digunakan

Alatan dan bahan
Crta bergambar, alat membersihkan tempat dan peralatan


Langkah pengajaran:
  • Guru menunjukkan gambar-gambar yang menunjukkan keadaan yang kotor dan tidak kemas seperti pinggan mangkuk yang kotor berlonggok, alat permainan yang kotor, lantai yang kotor. Guru meminta padangan murid tentang gambar yang dipamerkan.
  • Guru bersoal jawab dengan murid tentang kenapa kita perlu menjaga kebersihan peralatan dan tempat tinggal serta bagaimana cara untuk membersihkannya.
  • Guru menjelaskan kepada murid-murid tentang aktiviti yang akan dijalankan
  •  Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
  •  Guru meminta murid untuk membersihkan peralatan seperti:
    • Pinggan mangkuk
    • Sudu
  • Guru meminta murid menyatakan semula mengapa kita perlu menjaga kebersihan peralatan yang digunakan. 








asnizar.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment